יום שני, 5 באוקטובר 2009

דינה שנהב על האקטואליות של המקרא

"יעקב והמלאך" מתוך סדרת עבודות וידאו (2003) בשם "התנ”ך בתמונות" מאת בני הזוג דינה שנהב ודורון סולומונס. העבודה מעתיקה את הסצנה בציור "יעקב והמלאך" מאת גוסטב דורה (18831832). ציור זה של דורה פורסם בשנת 1865 ביחד עם מאות איורים אחרים שלו (מפורסמים מאד) לתנ"ך. אצל דורה ברקע האיור נשקף הנוף ההררי של מעבר יבוק, ואילו כאן הרקע שחור לחלוטין. אצל דורה המלאך גבוה יותר מיעקב ונראה גברי, ואילו כאן המלאך הוא בדמות אישה שניצבת מעל לגבר שנאבק אתה. גם הסיפור המקראי (בראשית לב, כה-לג) וגם היצירה מאת גוסטב דורה מקבלים בעבודה זו פירוש של מאבק בין גבר לאישה.

גם בעבודה "פילגש בגבעה" יש העתקה של הסצנה, והפעם מן הציור "פילגש בגבעה" מאת גוסטב דורה, שמתאר את הסיפור המקראי המפורט בספר שופטים בפרק יט. אצל דורה נשקף ברקע פתח של בית, ואילו כאן הרקע שחור לחלוטין, כך שניתן להתמקד אך ורק ביחסים שבין הדמות של הגבר העומד לבין הדמות הנשית השרועה על הרצפה.

עבודה נוספת בסדרה זו נקראת "אדם וחווה":


עבודות אלה מכניסות את הסיפור המקראי ואת תיאורו הציורי מאת גוסטב דורה לזמן הווה. הדמויות בעבודת הוידיאו נעות בתנועות זעירות, הן חיות, הן לא משהו קפוא שקרה פעם ולא יקרה שוב. הדמויות קיימות עכשיו, והסיפור שהן מספרות קיים עכשיו, כי התנ"ך הוא ספר עכשווי שמתאר, למשל, את המאבק היומיומי של כל אחד מאתנו בבן המין השני, ובין שני המינים שבתוכו. גם הרקע השחור הוא רקע של כל זמן, לא הרקע המסוים של מעבר יבוק או של גבע בנימין.

התמונות מתפרסמות כאן באדיבותה של דינה שנהב וכל הזכויות עליהן שמורות לה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה