יום רביעי, 28 באוקטובר 2009

המכנה המשותף של בני אברהם

נבי מוסה

התמונה באדיבות herberger מפליקר

-

על פי המסורת המוסלמית משה רבנו קבור במדבר יהודה באתר נבי מוסה שמדרום ליריחו (ראו תמונה לעיל). מדי שנה, באביב, סמוך לחג הפסח שלנו ולחג הפסחא של הנוצרים, נהגו אלפי מוסלמים (עד 1937) לעלות לרגל לאתר זה לחוג את חג המוסאם.

משה נחשב באסלם כנביא שני בחשיבותו למוחמד, וסיפור משה מופיע בקוראן בהרחבה.

קיים מכנה משותף רחב בינינו לבין המוסלמים – לא רק המוצא המשותף מאברהם, ולא רק העברית והערבית כשפות אחיות, ולא רק המגן דוד שנקרא אצל המוסלמים חותם שלמה - אלא גם דמויות מקראיות שמופיעות בקוראן, (אפילו למלים "מקרא" ו"קוראן" יש שרש משותף) וחג המוסאם שאלמלא המקרא לא היה קיים...

כמו שהיהודים שמרו על התנ"ך כך שמרו הערבים על שמות הישובים הקדומים בארץ ישראל. למשל, הכפר הערבי ג'בע שימר את השם המקראי גבע (שמואל-א, יד, ה) ואילו הכפר הערבי מחמאס שימר השם המקראי מכמש (שם). ועדת השמות הממלכתית נהגה,ועדיין נוהגת, לשקול את מתן השם החדש לפי שמות היישובים הערביים בסביבת המקום שמבקש לו שם.


אתר נבי רובין
עם גרפיטי שכולל את המלים "ראובן בן יעקב" ואת סמלנו הלאומי
התמונה באדיבות Ori~ מויקיפדיה ערך "נבי רובין"
-

באתר "נבי רובין", באזור רמלה, יש קבר ממלוכי, שעל פי המסורת המוסלמית קבור בו ראובן בן יעקב. עד 1948 נערכו במקום הילולות רבות משתתפים, והוא היה שני בחשיבותו אחרי קבר נבי מוסה. נחל שורק הסמוך נקרא בערבית "ואדי רובין" (כלומר: נחל ראובן), ואזור יבנה-ים נקרא בערבית "מינת רובין" כלומר: נמל ראובן.

ישנם בארץ גם אתרים רבים שהמסורת המוסלמית מייחסת לדמויות מקראיות בלי ששמם יסגיר את הסיפור שמאחוריו, למשל, אתר נבי יקין נמצא בגובה של כמעט ק"מ מעל לפני הים. ממנו, לפי מסורת מוסלמית, צפו אברהם ולוט על אירוע סדום ועמורה, והם אף הותירו על סלע, שנמצא בסמוך למבנה, את טביעות סנדליהם.

בתחום הכפר הערבי "עוורתא" שבשומרון יש מתחם מוקף באבנים בשם נבי עוזייר, ובו מערה אשר לפי המסורת הערבית קבור בה עזרא הסופר. על פי המסורת היהודית קבר עזרא הסופר נמצא בעיר סמרה הסמוכה לבצרה.

על פי המסורת המוסלמית הכעבה במכה הוקמה על ידי "המוסלמים הראשונים", אברהם אבינו ובנו וישמעאל. העולים לרגל למכה נוהגים לרוץ שבע פעמים בין שתי גבעות ליד הכעבה לזכר הגר שעל פי הסיפור המקראי התרוצצה במדבר בחיפוש אחר מים לבנה.

במסורת המוסלמית מכונה אברהם בשם "נבי אבראהים"; דוד בשם "נבי דאוד" ושלמה בשם "נבי סוליימאן".

יהודה זיו פרסם מאמר רחב יריעה בשם "זבולון לחוף ימים - עם רוב אחיו" ("טבע וארץ" יולי-אוגוסט 1986, חוברת 285) ושם הוא עוסק, בין היתר, במסורות של הערבים לגבי קברים של דמויות מן התנ"ך, למשל

בהר ארבל - קבריהם של דן, יששכר ("ישכאן" בערבית) זבולון וגד ("קאד" בערבית).

בין קלקיליה לכפר-סבא - קבריהם של שמעון, ובנימין ("ימין" בערבית).

ליד כפר סירקין- קבר אשר ("נבי- ת'ארי"בערבית).

בכפר הערבי לשעבר יהודיה (ששימר, ככל הנראה, את השם המקראי של העיר "יהוד" שנזכרת ביהושע י"ט, מ"ה) נמצא לדבריהם קבר יהודה.

בראש תל- יונה, מדרום לבת-ים- קבר הנביא יונה ("נבי-יונס" בערבית) ובעוד שישה מקומות.

במזרח עזה- קבר שמשון ("אבו אל-עזם" בערבית).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה