יום רביעי, 7 באוקטובר 2009

הקרב על השבת

השבת מקורה, כידוע, בתנ"ך. במקומות רבים ברחבי ישראל מתחולל מזה עשרות שנים עימות פוליטי קולני ולעתים אלים בין המחנה הדתי לבין המחנה החילוני, בעיקר סביב פתיחת או סגירת עסקים בשבת, קיום או ביטול אירועי ספורט בשבת, תנועת כלי רכב ברחובות בשבת, שידורי טלוויזיה בשבת... עימות זה מכונה בעגה העיתונאית בשם "הקרב על השבת", והוא כולל הפגנות המונים ותעמולה אינטנסיבית משני הצדדים.

למרות שרבים מן היהודים החילונים בישראל שומרים שבת באופן חלקי, שמירת השבת מתנגשת אצלם עם חופש הבחירה. בנוסף הם גם חוששים מ"השתלטות" של חרדים על שכונותיהם, כך שהקרב על השבת הוא גם חלק מן הקרב על הזהות החילונית.

גרפיטי נגד השתלטות חרדית על ירושלים שקובע שהעיר היא כבר שלהם, של בעלי המגבעות החרדים


לעומתם הדתיים, כמובן, מעונינים לחיות בסביבה שבה השבת נשמרת, מה שמביא אותם, במקומות שיש בהם רוב דתי גדול או מוחלט, לשכנע את הרשויות לחסום שכונות למעבר כלי רכב בשבת.



הממשל מנסה למצוא חן בעיני שני המחנות המסוכסכים האלה, והתוצאה היא שהחזק מנצח. מכיוון שהקרבות הם מקומיים, יש בארץ מקומות שבהם השבת נשמרת יותר (כמו אזורים דתיים) ויש מקומות שבהם היא נשמרת פחות (כמו מרכזי קניות, שבהם מבלים בשבת עשרות אחוזים מקרב הציבור החילוני).

רק בישראל- שלט שמצהיר שהעסק לא עובד בשבת. שלטים שכאלה בנוסחים שונים נתלים לעתים גם בימי חול, אולי כדי למשוך לקוחות דתיים.

התמונה באדיבות יעקב מויקיפדיה ערך "שבת"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה