יום שישי, 30 באוקטובר 2009

על נקודת הגבול שבין אדם לעם

ביצירה "יעקב/ישראל" של שמואל אנטולי סלסט רואים משמאל את דמותו המקראית של יעקב כשהוא ישן (ליתר בטחון כתוב שמו מתחת לראשו), ומיד לימינו את אותה הדמות כשהוא יושב. אנטולי סיפר לי (בסטודיו שלו בחוצות היוצר בירושלים) שלפני שהתחיל לצייר התבונן בדף, ולפתע צצה במרקם הלבן דמותו של יעקב הישן. לאחר שסיים ראה פתאום במרקם הלבן של הדף את דמותו של יעקב היושב. הוא פירש לעצמו את כפל הדמויות כאילו שהוא מתייחס לכפל השמות של יעקב: "יעקב" ו"ישראל".

לי היצירה הזאת פתרה את החידה שבשירו של אמיר גלבוע שהתפרסם בפסטיבל הזמר 1973 בביצועו של שלמה ארצי (לחן: גידי קורן ושלמה ארצי): "שיר בבוקר בבוקר" שפותח בשורות:

פתאום קם אדם בבוקר

ומרגיש כי הוא עם ומתחיל ללכת

כי שינוי השם מ"יעקב" ל"ישראל" הוא מעבר הגבול שבין השם פרטי לבין שם העם.

צילם: זאב ברקן. כל הזכויות שמורות 2009

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה