יום שבת, 26 בדצמבר 2009

השפעת התנ"ך על מושגי זהות בסיסיים של יהודים במדינת ישראל

אני נקרא "יהודי"- על שם יהודה בן יעקב אבינו. המלה "יהודי" מופיעה במקרא פעמים אחדות (זכריה ח, כג; מלכים-ב, טז,ו; אסתר ח,ז; אסתר ח,טז). המושג "יהודי" מפריד אותי מהנוצרים (שנזכרים בירמיהו ד, טז; לא,ה) ומהמוסלמים- בני ישמעאל, אבל בני שלושת הדתות המונותיאיסטיות נקראים בשם "בני אברהם".

אני נקרא "חילוני" משורש "חול" (ויקרא י,י) לעומת הדתיים שהם בעיני עצמם קהילת קודש (כמו ימי החול לעומת שבת קודש); חלק מהם כנראה סבורים שהמלה "חילוני" נגזרת מהמלים "חולי, מחלה".

אני נקרא "ישראלי" בגלל שיעקב אבינו קיבל את השם "ישראל" לאחר ששרה עם המלאך במעבר יבוק (בראשית לב כט).

אני נקרא "בן אדם" על שם אדם הראשון.

אני נקרא "אנושי" או "בן אנוש" על שם אנוש בן שת (בראשית ה, ו)

אני נקרא "ציוני" על שם ציון המקראית.

אני נקרא "ירושלמי" בגלל שזה היה שמה של עיר דוד, ובגלל שזו העיר שבה אני חי.

אשכנז היה בנו הראשון של גומר בן יפת (בראשית י,ג). בספר ירמיהו (נא, כז) נזכרת ממלכה בשם אשכנז. המלה "ספרדי" באה מעובדיה (א, כ) "וגלות ירושלים אשר בספרד יירשו את ערי הנגב".

בעיני האנטישמים אני בן הגזע השמי בגלל שם בן נוח. הנאצים סימנו בתעודות הזהות של היהודים את הגברים בשם "ישראל" ואת הנשים בשם "שרה".

אני נקרא "גבר" בגלל שהמלה "גבר" וההבחנה בינה לבין המלה "אשה" מופיעה בתנ"ך (למשל בדברים כב, ה).

בתעודת הזהות שלי רשום זכר בגלל שההבחנה בין זכר לנקבה מופיעה בתנ"ך (למשל בבראשית א, כז).

צילום שצילמתי בירושלים
של גרפיטי ובו מגן דוד סהר וצלב כביטוי לשאיפה לשלום בין הדתות


קריקטורה מאת יוסף בס שניצבת בחצר המוזיאון לקריקטורה וקומיקס בחולון

התמונה באדיבות אבישי טייכר מויקיפדיה ערך "מיהו יהודי"


הולדת המושג "ישראל" - יעקב אבינו נלחם במלאך במנורת הכנסת שיצר בנו אלקן בשנת 1956

התמונה באדיבות תמר הירדני מויקיפדיה ערך "מנורת הכנסת"

תגובה 1:

  1. זאב שלום
    לשמחתי גיליתי את הבלוג שלך בנושא השפעת התנך בחיי היום יום בישראל
    כמובן שאשמח לעידכון ומידע נוסף בנושא מרתק זה
    אודה לך אם תבקר בבבלוג "עין הוד בבושקה" בו אני מפרסם חמרים העשויים לענין אותך
    קישור: http://ein-hod-babushka.blogspot.com/
    בהצלחה

    השבמחק