יום שישי, 25 בדצמבר 2009

עליה לארץ ושיבת ציון

הקונספט של "העלייה ארצה" מקורו בתנ"ך (בראשית נ', י"ד; וכמה פעמים בפרק מד). בנוסף (בדברי הימים לו כג ובעזרא א', ב-ג) מצוטט כורש כמי שאמר "מי בכם מכל עמו ה' אלוהיו עמו – ויעל".

גם המונח "יורד", לכינוי מי שהיה בארץ ועזבה, מקורו במקרא (בראשית מד, כו).

בנין עליה וקליטה ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים
(צילום שלי)

-

תעודת עליה הונפקה בורשה 27.07.1933

כל הזכויות שמורות לא.ר. 2008

-

ר' יחיאל מיכל פינס (1843 –1913), שהיה ממיישבי ארץ ישראל, כתב בסוף המאה התשע עשרה: "אין עולים לארץ ישראל, אלא מן הפורים עד העצרת". בשנת 1891 פרסם אברהם יעקב סלוצקי ספר בשם "שיבת-ציון", שהכיל אסופה של הסכמות רבניות מרחבי רוסיה לרעיון ישוב א"י.



פסוק מתהילים (קכו, א) מתנוסס על גבי פרוכת של ארון קודש בקבר דוד בירושלים

התמונה באדיבות jdlasica מפליקר

-

המונח "שיבת ציון" מופיע בתנ"ך והוא מציין את חזרת גולי בבל ארצה בעקבות הצהרת כורש. מונח זה אומץ על ידי התנועה הציונית לציון שיבת היהודים לפלשתינה ולאחר מכן למדינת ישראל.

הפסוק מתהילים (קכו, א) ידוע גם בגלל שהולחן על ידי יוסל'ה רוזנבלט. יש לשיר הזה מספר ביצועים והחביב עלי הוא של חנן יובל.

מושב שבי ציון ליד נהרייה נוסד בשנת 1938 במסגרת מבצע "חומה ומגדל".

בן-ציון דינור פרסם בשנת 1950 ספר בשם "שיבת ציון : ספר שנה לחקר הציונות ותקומת ישראל".

בשנת 2002 אצר - גדעון עפרת תערוכה בשם: "שיבת ציון: מעבר לעקרון המקום" במרכז "זמן לאמנות" בתל אביב.


בית כנסת שיבת ציון

התמונה באדיבות זקו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה