יום חמישי, 3 ביוני 2010

השפעת התנ"ך על מאיר ויזלטיר

ציור של גוסטב דורה (1832 - 1883)
שאודותיו כתב מאיר ויזלטיר: "מלך מטיל חנית במנגן"

השפעת התנ"ך על כל אחד מאתנו רבה עד כדי כך שראוי היה שכל אחד מאתנו יכתוב אודותיה דין וחשבון, ומי שאכן שוקל לעשות זאת (ומוזמן לפרסם את הדוח שלו כאן) ראוי לו שייקח לו כדוגמה את המשורר מאיר ויזלטיר שעשה זאת ב"תנ"ך בתמונות" [שיצא לאור בשנת 1976 בקובץ "דבר אופטימי עשית שירים" בהוצאת "סימן קריאה" עמ' 106-107].
השיר פותח במלים
לראשונה נקלעתי אל התנ"ך ואני ילד רך, בתנ"ך בתמונות דורה. שם ראיתי... מלך מטיל חנית במנגן
בהמשך מתוארות פגישות הכותב עם ספר בראשית, עם הנביאים, עם המלכים, ועם הגלות.
לגבי ציורי גוסטב דורה אני זוכר שזו אכן הייתה גם הפגישה הראשונה שלי עם התנ"ך, אולי בגיל שש, ואני אפילו זוכר כעת, בעקבות ויזלטיר, שהספר שבו ראיתי תמונות אלה היה של שכנה שלי שהייתה גדולה ממני בשנתיים, ושעלעלתי בו על השטיח בביתה ולא על כיסא. אני מתאר לעצמי שזו הייתה הפגישה הראשונה עם התנ"ך של רבים נוספים. הגדולה של משורר, לטעמי, באה לידי ביטוי, בין היתר, כשהוא מצליח להצביע על תופעה שלא כל כך שמנו לב אליה, והצבעה זו מצדה מעוררת בנו זיכרונות ששכחנו על קיומם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה