יום חמישי, 14 בינואר 2010

ציורי המקרא של הדסה בארי

"צמיחה" מאת הדסה בארי

-

השפעת המקרא על חיי היום יום בישראל בולטת בעבודותיה של הדסה בארי, שמעמתת חומרים מקראיים עם חומרים עכשווים על מנת להביע את יחסה למציאות העכשווית.

בעבודה שלה שכותרתה "צמיחה" ניתן להבחין בשלושה רבדים:

רובד תחתון: עיתון "ידיעות אחרונות" שמחבר את הצופה למציאות העכשווית.

רובד אמצעי: ציור "בת יפתח" של גוסטב דורה (1832-1883) - צייר צרפתי ששמו התפרסם בעיקר בגלל מאות ציורי המקרא שצייר. לדברי היוצרת ציור זה מבליט את דמותה של אישה ש"יוצאת מגבולות ביתה ומאבדת את חירותה". בתחתית הציור פסוק מן הסיפור המקראי (שופטים יב, ל-מ) בעברית ובאנגלית, שבלעדיו היה קשה לצופה להבין את ההקשר.

רובד עליון: הדפס דיגיטאלי ותחריט איטי ש"מעניק תחושה של התפתחות וצמיחה".

יצירה זו נוטלת חלק בסדרה בשם "שחרורה של האשה".

הערה: בבלוג זה תוכלו לראות כמה עבודות של בני הזוג דינה שנהב ודורון סולומונס שמעמתים אף הם את המציאות העכשווית (וידיאו ומשחק) עם ציוריו של אותו גוסטב דורה.


"זהות חדשה" מאת הדסה בארי

בעבודה בשם "זהות חדשה" משתמשת הדסה בארי בטכניקה של הדפסה דיגיטאלית ותחריט איטי ליצירת דמויות משולבות של איש ואישה על גבי עותק מכתב ששלח ב 1953 ראש הממשלה דוד בן-גוריון לשר האוצר, ובו הוא מבחין (בעקבות הושע ב יח) בין המלה "בעלי" שמעליבה, לדעתו, את הנשים לבין המלה "אישי" שהולמת את כבודן. גם ביצירה זו העימות שבין רקע עכשווי (מכתב ממשלתי) לבין פסוק מקראי (הושע) מבליט הן את השפעת התנ"ך על חיי היום יום במדינתנו, והן את העמדה הפוליטית הפמיניסטית של היוצרת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה