יום רביעי, 28 באפריל 2010

ניסיונות למצוא את שורשיהן של תופעות מודרניות בתנ"ך

הניסיונות למצוא את שורשיהן של תופעות מודרניות בתנ"ך הם בבחינת תופעה שראויה למחקר.

ניסיון שכזה מופיע במאמרו של חיים מזר "הדמוקרטיה מוצאה בתנ"ך" (שהתפרסם בדצמבר 2009 באתר האינטרנט "היקום של אלי אשד").

בראש המאמר צילום הכריכה הקדמית של ספר בשם "דמוקרטיה ראשונית במקרא : יסודות קדומים של ערכים דמוקרטיים" מאת אמנון שפירא (2009).

בגוף המאמר חיים מזר טוען שניתן ללמוד על יסודות אחדים של הדמוקרטיה בת ימינו

א. מסיפורי המקרא

ב. מחוקים מקראיים

ג. מביקורת (הנביאים)

ד. מחזון אחרית הימים

למשל:

על אחריות אישית ניתן ללמוד מפסוק ביחזקאל יח, כ.

על השלטון לגלות שקיפות בנושאי מס - על פי שמות כה, א- ט; ל, ה-ט.

מותר לבקר בעלי סמכות - על פי בראשית יח, כ-לג (אברהם חולק על החלטת האל להעניש את סדום)

נדרש יחס שווה לזר ולגר - על פי ואהבת לרעך כמוך (ויקרא יט, יח)

בהערות למאמר מופיעות כמה הסתייגויות מעניינות:

א. הערה של עידו לם: האל ולא העם משמש כמקור הריבונות בתנ"ך.

ב. הערה של עמרם: קורח חלק על מעמדם המיוחס של משה ואהרן – ונענש על כך.

ג. הערה של סמולן: תומס פיין המריד את האמריקאים באמצעות פסוקים מספר שמואל בנושא המלוכה.

ד. הערה של לאוקדמון: היוונים חיו בשכנות ליהודים והעבירו להם את רעיונות הדמוקרטיה שלהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה