יום חמישי, 1 באוקטובר 2009

השפעת שלמה המלך על חיי היום יום בישראל

-

עמודי שלמה

תמונת CC באדיבות חבר פליקר שכינויו marcusfrieze

-

"עמודי שלמה [המלך]" - עמודי סלע חול בגובה של כארבעים מטר, שנראים כמו עמודים של ארמון - נמצאים בפארק תמנע באזור אילת.

בפארק תמנע נמצאים גם "מכרות שלמה" שבהם התנהלה בימי שלמה פעילות נמרצת של כריית נחושת.

באי עציון גבר הסמוך לאילת בנה שלמה המלך אניות שסחרו עם אופיר, על פי ספר מלכים (א' ט, כו) וספר דברי הימים (ב' ח, יז). כיום יש באילת בי"ס יסודי בשם "עציון גבר". השם "עציון גבר" וודאי שימש כמקור השראה למייסדי כפר עציון שבהר חברון, שנקרא על שם האיש שרכש את האדמות באזור זה, שמואל הולצמן ("הולץ" בגרמנית זה עץ). בשירם של נתן אלתרמן ונעמי שמר "ספני שלמה המלך" נזכרת עציון גבר פעמים רבות, כמו גם השורה:"יחי שלמה ויחי הצי".

יש גם באילת וגם בנתניה מלון בשם "מלון שלמה המלך", ואילו בירושלים יש לשם שינוי מלון בשם "המלך שלמה". "מלון הילטון מלכת שבא" נקרא, כמובן, על שם מלכת שבא שבאה לבקר את שלמה המלך וחזרה לארצה להקים (מזרעו של שלמה, על פי המסורת האתיופית) את שושלת המלוכה האתיופית שסימלה חותם שלמה (מגן דוד).

את הקשר של אזור אילת למלך שלמה מנצלים בעיר אילת למטרות מסחריות בפרויקט "עיר המלכים" – פארק אטרקציות שמציע שיט בעקבות סיפור חייו של שלמה המלך.

יש מדרום לבית לחם ברכות מים גדולות מימי בית שני שנקראות "ברכות שלמה" (בהשראת קהלת ב- ה-ו).

יש בהר הבית שבירושלים מבנה הרודיאני בשם "אורוות שלמה". הסיבה לכך היא ככל הנראה כי בהר הבית הקים שלמה בערך בשנת 960 לפנה"ס את בית המקדש הראשון שנקרא "מקדש שלמה".

היכל שלמה, מושב הרבנות הראשית בירושלים, נקרא על שם התורם הנדבן שלמה וולפסון ולא על שם שלמה המלך, למרות שהשם שלמה עצמו מקורו כמובן בשלמה המלך.

יש ברחבי הארץ רחובות אחדים על שם שלמה המלך.


ברכות שלמה
תמונת CC באדיבות חבר פליקר שכינויו Magister
-

אורוות שלמה
תמונת CC באדיבות חבר פליקר Ari Zivotofsky

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה