להלן כמה דוגמאות לשירי שואה שמתייחסים לתנ"ך:
כותונת איש המחנות, אבנר טריינין
המשורר משווה בשיר את כותונת הפסים של יוסף לכותונת האסיר שלבשו יהודים במחנות ההשמדה של הנאצים.
כתוב בעיפרון בקרון החתום, דן פגיס
הקול הדובר בשיר הוא קולה של חוה אמנו, שהיא אם האנושות כולה, ומכאן השאלה: לאן נעלמה האנושיות בתקופת השואה?
"שיר השירים", אלכסנדר פן
חבצלת השרון ושושנת העמקים מזכירות לדובר בשיר את אמו, ואילו הביטוי "שחורה אני ונאוה" - את תימרות עשן-הכבשנים במחנות המוות של הנאצים. השיר מסתיים בשורה:
"שיר השירים לחבצלת כבשנים"
"שיר השירים", ליובה אלמי
הפסוק "מי זאת עולה מן המדבר" מזכיר לדובר בשיר את אחותו שנשרפה בכבשן במחנות המוות של הנאצים. שורה מהשיר:
-"פתחי כלה...!"
- דמי נוטף, ידי כרותה.
- איככה אפתח?...
" זכור", אמיר גלבע
השיר מתייחס למיליוני היהודים שנטבחו בידי הנאצים, ומסתיים בפסוק "זכור את אשר עשה" (דברים כה, יז)
במהלך השיר משתמש המשורר בביטוי המקראי "ארמי אובד אבי" (דברים כו, ה) כדי לציין את העובדה שאביו אבד בשואה.
"שלשה המה נפלאו ממני", יעקב אורלנד
התבנית של משלי פרק ל (יח-יט) - "שלשה המה נפלאו ממני"- משמשת את הדובר בשיר על מנת לבקר רבים מאלה שחוו את השואה ושרדו על יכולתם להמשיך ולהאמין באל.
"בהיפתח שערי מוות", אהרן צייטלין
הדובר בשיר משווה את אומללותם של איוב ושל קין לאומללותם של הנספים בשואה, ושואל את שאלות איוב לגבי אותה תקופה.
את השירים במלואם תוכלו לקרוא באנתולוגיה של מלכה שקד "לנצח אנגנך", הוצאת ידיעות אחרונות, 2005.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה