יום שני, 4 ביוני 2012

תהייה לגבי מקורו של סמל המנורה

בתבליט בשער ארמון דריווש הראשון, ששלט בממלכת פרס בין השנים 522 - 486 לפני הספירה, נראה המלך דריווש מלווה במשרת שנושא מטרייה בצורת משולש שבבסיסה מה שנראה כמו מנורה בת שבעת קנים. תמונה זו עוררה אצלי את השאלה אם המנורה היא סמל מקורי יהודי, או שמא מנורת המקדש השפיעה על אמני החצר של דריווש?
מנהל ספריית רשות העתיקות במכון רוקפלר, ברוך ברנדל, ענה לי על שאלה זו באומרו שהרשל שנקס כתב על כך מאמר בשם 
A Menorah at Persepolis
 ?
בכתב העת הפופולרי שלו:

Biblical Archaeology Review 37/6 (2011) 18
המאמר נפתח בציטוט מהמלט (להלן הציטוט בתרגום של דורי פרנס)
המלט:       אתה רואה את הענן הזה שם בצורת כמעט גמל?
פולוניוס:    חי אלוהים, הוא באמת כמו גמל.
המלט:       נדמה לי שהוא כמו סמוּר.
פולוניוס:    הוא מתפתל כמו סמור.
המלט:       או כמו לוויתן.
פולוניוס:    בדיוק לוויתן.
ומציטוט זה כבר ניתן להבין ש(בינתיים) אין כל קשר בין המטרייה הזאת לבין מנורת המקדש. 

תמונת CC מפליקר וכל הזכויות עליה שמורות ל
sorosh
 (c)


נ.ב.
19-9-2012

לאחרונה שלח אלי ידידי ד"ר יגאל בן נון תמונה שצילם במוזיאון ביפו ובה אבן שעליה חרוטה מנורה מן המאות הראשונות לספירה. שימו לב שגם בעיצוב זה מופיע קונספט דומה לתבליט בשער ארמון דריווש: שני משולשים שאחד מהם מנורה, אלא שכאן הרמז למגן דוד בולט עוד יותר מכיוון שהמנורה היא חלק מכוכב בעל ששה קצוות: 

2 תגובות:

  1. התבליט מראה שמשיה המוחזקת על ידי שלושה עיגולי מתכת הנראים כמנורה, למעשה בתלת מימד הם מסודרים בעיגול.

    השבמחק
  2. I agree with Mr. Edelstein This has nothing to do with a "menorah"

    Benjamin Peleg

    השבמחק