tag:blogger.com,1999:blog-3571394828409847726.post4392301046714276260..comments2024-03-14T00:54:52.827-07:00Comments on השפעת התנך על חיי היום יום בישראל: היהודי החילוני כעבד ה'zeevveezhttp://www.blogger.com/profile/06608699339778078417noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-3571394828409847726.post-34979228577185397492010-08-19T09:31:50.694-07:002010-08-19T09:31:50.694-07:00תגובת פרופ' ישעיהו ירניצקי:
יהודי הוגדר כאדם...תגובת פרופ' ישעיהו ירניצקי:<br /><br />יהודי הוגדר כאדם שנולד לאם יהודיה, מבלי לסווג אותו יותר אם הוא שומר מצוות או לא. גם יהודי שאינו שומר מצוות ואפילו המיר דתו ממשיך להיחשב כיהודי. כך יכולנו לקבל את האנוסים למיניהם, שנאלצו להמיר דתם, וכך אנו גם מתפללים ביום הקדוש: "אנו רשאים להתפלל עם העבריינים" (אלה אינם עבריני תנועה וגם לא מומרים שחזרו מרצונם לעם ישראל). בימינו דין זה חל על הרבה מאחינו האתיופים שעלו לארץ, שהרבנים הסכימו שהם יהודים. לדעתי, היום אחרי השואה הנוראה, כל מי שבאמת מוכן להיקרא יהודי ולחיות כיהודי, עם מצוות מחיבות, הוא יהודי, וזה כולל רפורמים. דוד המלך גייר את כל האדומים מבלי לבדוק בציציותיהם, וכך גם אנו צריכים לנהוג באותם אלו "שמתים להיות יהודים" כאלה או כאלה. תמיד תישאר הברירה בידי החרדים לא להתחתן עם מי שאינו מתאים להם. ושלום על ישראל.zeevveezhttps://www.blogger.com/profile/06608699339778078417noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571394828409847726.post-10791229213152865492010-08-18T01:22:44.869-07:002010-08-18T01:22:44.869-07:00תגובתה של אהובה קליין:
אכן ,נראה לי באמת שכל עם יש...תגובתה של אהובה קליין:<br />אכן ,נראה לי באמת שכל עם ישראל - בכל השכבות - הם עבדי ה', אלא שלא הכול מודעים לדבר.<br />בעיני לא קיים המושג חילוני, אלא כולם יהודים - יש יהודי שומר מצוות ויש כאלה שאינם שומרים, אבל לכולם נשמה יהודית.<br />ובעיני הגויים היהודים שווים בתור יהודים ואין הדבר חשוב, אם האדם שמאלני, ימני, שומר מצוות או אינו שומר.<br />התנ"ך ניתן כמתנה לעם הנבחר – הוא מקור החוכמה והבינה, כמו שנאמר: "הפוך בה והפוך בה דכולה בה." [פרקי אבות פרק ה, כ"ב]<br />לדעתי חייבים לתת חשיבות רבה לכך גם בבתי הספר במסגרת השיעורים, וגם בחיי היום יום בחיים המדיניים.zeevveezhttps://www.blogger.com/profile/06608699339778078417noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571394828409847726.post-56594604203245865932010-08-17T13:38:38.840-07:002010-08-17T13:38:38.840-07:00תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.zeevveezhttps://www.blogger.com/profile/06608699339778078417noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571394828409847726.post-34870300945312920402010-08-16T14:41:44.846-07:002010-08-16T14:41:44.846-07:00ןידוי מעניין
בסופו של דבר כולם יגיעו למסקנה שלא במ...ןידוי מעניין<br />בסופו של דבר כולם יגיעו למסקנה שלא במקרה חזרנו לכאן דווקא ולא למקום אחר.<br />אין לנו על מה להישען ולהצדיק את שובנו לכאן אלא על התנ"ך.<br />רצוי לקרוא את הרש"י הראשון בבראשית-למי שלא קרוב לאמונה יהיה קשה להשתכנע ממה שרש"י מציע שם לענות למי שישאל על זכותנו על הארץ- אך עם הזמן זה ילך ויתקבל כמו שמקבלים את שובנו אחרי אלפיים שנות גלות.אבנר בר חמאhttp://www.barhama.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571394828409847726.post-60752010234011786762010-08-16T13:43:30.893-07:002010-08-16T13:43:30.893-07:00מצטרף לדעת קודמי, כי ההבחנה דתי/חילוני היא שולית ל...מצטרף לדעת קודמי, כי ההבחנה דתי/חילוני היא שולית למדי בעולם היהודי, ויעידו על כך סדרי העדיפויות השונים לגמרי - בעולם היהודי בחו"ל. לעתים נדמה שיש נטיה להפוך כל שאלה ענינית - לעילה להצתת אש בין-מיגזרית.<br />טוב עושה זאב לעורר עיון לעומק בסוגיה. בחינת אדם ע"פ מאפיני כיסוי קודקודו היא בעייתית.<br />המאמר עורר אצלי השוואה לתקופת המקרא, בה היה מצב דומה. הפרט נדרש לפעולות מוגדרות בלבד, כמו עליה לרגל, ולחיי הקהילה שלו לא היו מאפינים 'דתיים' במיוחד.<br />לגבי כותרת המאמר, יש לי השגה על המונח 'עבד ה'. בישעיה זהו כינוי כבוד וייחוד לאדם בעל איכויות, ועקב כך השתמשו הנוצרים בכינוי זה למשיחם.<br />כוונת זאב היא במובן המודרני של עבדות אי רצונית.<br />וכדי לגשר בין הדברים אציע את המונח ע(ו)בדי ה', במובן של פועלים, המוציאים אל הפועל את תכנית ה'הנהלה'.מאיר חרמוןhttp://www.symbolpath.co.ilnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571394828409847726.post-60053879267241682342010-08-16T06:49:39.929-07:002010-08-16T06:49:39.929-07:00הערה של ד"ר יגאל בן נון:
אין ספק שהציבור הנק...הערה של ד"ר יגאל בן נון:<br /><br />אין ספק שהציבור הנקרא חילוני מרגיש זיקה חזקה למקרא אף יותר מחרדי למשל.<br />אל תשכח גם שהעולם הדתי בנוי בעיקרו על לימוד התורה שבעל פה: המשנה התלמוד והמדרשים. לעומת זה הם מתרחקים כמו מאש מן הטקסטים המקראיים. <br />לדעתי רבים מן האבחנות שלך בעניין החילוניים אינן קשורות לדת אלא ללאומיות, פטריוטיזם לוקאלי או למסורות לאומיות ולא דווקא לדת<br />על כל פנים טוב אתה עושה להאיר שהמחיצה שרבים מציבים בין תרבות חילונית לדתית אינה בדיוק נכונהzeevveezhttps://www.blogger.com/profile/06608699339778078417noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3571394828409847726.post-22760609299253347752010-08-16T06:43:33.907-07:002010-08-16T06:43:33.907-07:00הערה של אורי אופיר:
המושג חילוני לא נגזר מקודש וח...הערה של אורי אופיר:<br /><br />המושג חילוני לא נגזר מקודש וחול, אלא מתרגום אונקלוס המתרגם את המלה "זר" כחילוני. בתורה המילה זר מתייחסת למי שאינו כהן לפיכך כל מי שאינו כהן הוא זר, יוצא מכך שאני הנחשב לדתי בעצם חילוני. לאור כך כל החלוקה של חילוני ודתי אינה נכונה.אני בדעה כמו שאומר השיר של קזבלן "כולנו יהודים". יהודי חילוני זו המצאה לא טובה. גם חכמנו דחו את העיון הכמותי של יהודי בכך שאמרו: "אי אתה יודע מתן שכרן של מצוות" - יש אדם המגדיר עצמו חילוני ולמעשה הוא אחד מלו' צדיקים.<br /><br />לעניין תרגום אונקלוס את המלה "זר" כ"חילוני" ראו<br />http://www.daat.ac.il/DAAT/mimaamakim/maamar.asp?id=903zeevveezhttps://www.blogger.com/profile/06608699339778078417noreply@blogger.com